Nica

Nica

tirsdag 7. februar 2012

Balsam for sjelen



Hver dag føler jeg meg litt mer hjemme...

Jeg elsker byen León litt mer for hver dag. Sover bedre hver natt. Har også fått et veldig godt inntrykk av opplegget her i Nicaragua og studiestedene der vi skal være. Spesielt spansktimene som vi kommer til å ha ved strandkanten ved " Casa pelicano". Jeg har fått låne et kamera av Eskil siden mitt ikke funger, og han hadde med seg 2 stk (tusen takk)! Så alle bildene på bloggen er nå mine egne. Stranda er som å speide ut på et postkort (se over), det er nesten umulig å beskrive hvor vakkert det er. Stor hage med palmer, planter, små "ranchas" (stråhus), utsikt mot havet, og hagen møter stranda.



Idag fikk vi vite spanskgruppene, og hadde første seminartime med læreren Jaquelin. Hun er bare verdens søteste vesen. Vi brukte hele timen på å snakke spansk, og lærte masse vokabular. Vekten blir på å snakke muntlig i timene, samt gjøre det skriftlige hjemme. Perfekt for å lære mest mulig. Her ser du min spanskgruppe på spansk for viderekommende med læreren Jaquelin i midten.


Jeg er også positiv til grammatikklæreren, Elisabeth. Hun er norsk, men har bodd her såpass lenge at hun er lokalkjent i León, særlig på Las penitas (stranda), og er på hils med alle. Hun har fordelen med at hun kan sammenligne kultur og språk med norsk. Det er mange forskjeller i for eksempel høflighet i språk, og hva som er riktig og bruke hvor og i hvilke situasjoner det kan virke fornærmende ect. De er nemlig svært høflige her i Nicaragua, og har mye respekt for andre. Det at de bruker "usted" (de) til fremmede, kan være tegn på høflighet, respekt, og i noen sjeldne situasjoner at de vil distansere seg fra deg. Det er viktig å alltid bruke denne formen for eldre, lærere, folk du ikke kjenner, og i butikken for eksempel.


Tar kvelden nå! Ny dag i morgen. Jeg gleder meg allerede.. Under ser du noen av gutta som spiller fotball utenfor læringsstedet på stranda. Også noen deilige hengekøyer der man kan slappe av litt mellom all læringen :)




Hasta pronto!! :)
Anita (liten Ane)





Her ser du forsiden av studiestedet, La casa pelicana.

Mangotrær i hagen, og det en hund som bor der:)


Jaquelin har forklart oss begrepet for "sklie",
resbaladero.


Dette er en av
ranchaene (der vi har undervisning på seminargruppene)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar